Kisvasutak » Szobi kisvasút - kisvasutak

Börzsöny kisvasút történet

2010.04.20
2010.04.20



A
Börzsöny Kisvasút (régebbi nevén Szobi Gazdasági Vasút) a Börzsönyben, Szob és Márianosztra között található kisvasút. Eredetileg gazdasági vasútnak épült 760 mm-es nyomtávolsággal, egyvágányú vonalon. A vasútvonal 1912-ben épült, 1953-ban került a MÁV kezelésébe. A teherforgalom 1992-ben leállt, ettől kezdve a vonal pusztulásnak indult. 2006-ban kezdődött meg a vasút felújítása idegenforgalmi céllal. 2008. május 1-jén meg is tartották az ünnepélyes megnyitót. A rendszeres személyszállítás azonban hivatali okok miatt egy évvel később, 2009. július 18-án indult meg.

1912-ben épült meg a Márianosztrától délre fekvő Csák-hegyi andezitbányából a szobi vasútállomásig tartó keskeny nyomtávolságú gazdasági vasút, a nagy tömegű szerelvények miatt gőzmozdonyos vontatással. Az Ipoly partján, a szobi állomás melletti telephelyen épült meg a fűtőház és a kőőrlő berendezés. Itt rakodták át a kitermelt követ a nagyvasúti vagonokba, vagy a dunai uszályokra.

1920-ban a trianoni békeszerződés miatt megszűnt az eredetileg Nagybörzsöny és Ipolypásztó közötti Nagybörzsönyi Erdei Vasút nagyvasúti összeköttetése, mert Ipolypásztó Csehszlovákia területére került. A nagybörzsönyi vasutat üzemeltető Esztergomi érsekség nem nyugodott bele ebbe az állapotba; a nagyvasúti kapcsolathoz új vonalat építettek Kisirtástól Márianosztráig, valamint a nagybörzsönyi vonalakat is átépítették 760 mm nyomtávúra. 1940-ben épült meg a Brjéska-bányához vezető szárnyvonal.

1945-ben a nagybörzsönyi kisvasúttal együtt államosították, a két vasút közös üzemeltetés alá került. A kőszállító vasút 1953-ban a MÁV kezelésébe került Szobi Gazdasági Vasút néven. Az 1950-es évek elején Szob és Márianosztra között megindult a személyszállítás, de a Nagybörzsönyig tervezett járathosszabbítás helyett néhány év után ezt is megszüntették. Az 1970-es években megszűnt a Brjéska-bányai vonal; csak a Szob–Márianosztra vonal maradt meg. 1975-ben egy balesetre hivatkozva megszüntették a forgalmat Szob és Nagyirtás között, a két vasutat elszakítva egymástól. Az 1980-as években a kisvasút teherszállítási forgalma fellendült. A nagymarosi duzzasztómű építéséhez nagy tömegben szállított követ.